Ιερός Μητροπολιτιικός Ναός Αγίου Βασιλείου Τριπόλεως

Τήν Παρασκευή 31η Μαρτίου 2017 τό ἀπόγευμα, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, στόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως, τελέσθηκε ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου.



γγελος πρωτοστάτης,
ορανόθεν πέμφθη,
επεν τ Θεοτόκω τ Χαρε·
κα σν τ σωμάτ φων,
σωματούμενόν σε θεωρ
ν, Κύριε,
ξίστατο κα στατο,
κραυγάζων πρ
ς Ατν τοιατα·
Χα
ρε, δ’ ς  χαρ κλάμψει,
χα
ρε, δι’ ς  ρ κλείψει.
Χα
ρε, το πεσόντος δάμ  νάκλησις,
χα
ρε, τν δακρύων τς Εας  λύτρωσις.
Χα
ρε, ψος δυσανάβατον θρωπίνοις λογισμος,
χα
ρε, βάθος δυσθεώρητον κα γγέλων φθαλμος.
Χα
ρε, τι πάρχεις Βασιλέως καθέδρα,
χα
ρε, τι βαστάζεις τν βαστάζοντα πάντα.
Χα
ρε, στρ μφαίνων τν λιον,
χα
ρε, γαστρ νθέου σαρκώσεως.
Χα
ρε, δι’ ς νεουργεται  κτίσις,
χα
ρε, δι’ ς βρεφουργεται  Κτίστης.
Χα
ρε, Νύμφη νύμφευτε.

 

 

Τήν  Παρασκευή 31η Μαρτίου 2017 τό πόγευμα, χοροστατοντος το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, στόν  Μητροπολιτικό ερό Ναό  γίου Βασιλείου Τριπόλεως,   τελέσθηκε   κολουθία το καθίστου μνου.

Πλθος νοριτν καί Τριπολιτν   συνέρευσε  στόν  Μητροπολιτικό  ερό Ναό το  γίου Βασιλείου Τριπόλεως, συμμετέχοντας  στην  ξεχωριστή ατή κολουθία.

Τούς μνους πρός τήν Θεοτόκο ψαλαν  τά νέα παιδιά μας,   πού παρτίζουν  τήν  Μικτή  Χορωδία τς ερς Μητροπόλεως,  πό τήν καθοδήγηση το χοράρχου ατς καί Πρωτοψάλτου το Μητροπολιτικο Ιερο  Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως κ. Βασιλείου Γεωργαρ.

 κάθιστος μνος εναι να ξεχωριστό καί πλούσιο ριστούργημα τς βυζαντινςμνογραφίας, γραμμένο  πάνω στούς κανόνες τς μοτονίας, σοσυλλαβίας καί τςμοιοκαταληξίας.

Κανένας δέν μπορε νά μφισβητήσει τόν πλοτο το λόγου, τήν ποιητικότητα τν στίχων καί προπαντός, τό ψηλό περιεχόμενο το μνου, πού ξυμνε τήν νανθρώπιση το Θεο διά τς Παναγίας Θεοτόκου

Εχόμαστε  Παναγία,  Μητέρα πάντων, νά σκέπει, νά προστατεύει καί νά ξιώνει πάντας, τσι στε νά ζήσουμε τήν χαρά τς ναστάσεως.

                                                                                                                                  + π.Ι.Σ.


Virus-free. www.avast.com

Στόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως, τελέσθηκε ὁ πρῶτος Κατανυκτικός Ἑσπερινός της Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, προεξάρχοντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ


Μέ τόν Ἑσπερινό τῆς Συγγνώμης, πού τελεῖται τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς, ἡ Ἐκκλησία μας ἀνοίγει τή Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Ἡ λέξη «συγγνώμη» προέρχεται ἀπό τό «σύν + γνώμη» (σύν + γιγνώσκω: ἔχω τήν ἴδια γνώμη μέ κάποιον, ἀλλάζω γνώμη, μετανοῶ).

Ἡ κατανυκτική αὐτή περίοδος μετανοίας προσφέρεται ὡς ἕνας ξεχωριστός τρόπος ζωῆς, ὡς ἕνας δρόμος, πού ὁδηγεῖ τούς χριστιανούς στήν ἀγκαλιά τοῦ ἀναστάντος Κυρίου μας, εἰσερχόμεθα, ὅπως λέγουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, στό «στάδιο τῶν ἀρετῶν» .

Ὁ Ἑσπερινός της Κυριακῆς της Τυρινῆς, λέγεται Κατανυκτικός, ὅπως καί ὅλοι οἱ Ἑσπερινοί τῶν Κυριακῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, διότι κατά τήν ὥρα τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἑσπερινοῦ ψάλλονται μέ συντριβή, μετάνοια καί θερμή ἱκεσία, κατανυκτικά τροπάρια ἐκ τοῦ Τριωδίου.

Στήν Ἱερά Μητρόπολη Μαντινείας καί Κυνουρίας τήν Κυριακή, 26η Φεβρουαρίου 2017, στόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως, τελέσθηκε ὁ πρῶτος Κατανυκτικός Ἑσπερινός της Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, προεξάρχοντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, πλαισιωμένου ἀπό Ἱερεῖς τῆς Τριπόλεως καί τῆς γύρω περιφέρειας.

Ὁ φιλόχριστος λαός τῆς πόλεώς μας, κατέκλυσε μέ κατάνυξη τόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό, συμμετέχοντας στήν ἱερά Ἀκολουθία τοῦ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ.

Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης τόνισε τήν μεγάλη σημασία, πού ἔχει ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς Συγγνώμης γιά τήν εἴσοδό μας στή Μεγάλη Τεσσαρακοστή, εὐχόμενος νά ὁδεύσουμε στόν δύσκολο δρόμο τῆς Τεσσαρακοστῆς μέ μετάνοια, ἔτσι ὥστε νά ζήσουμε τή χαρά τῆς Ἀναστάσεως μέσα ἀπό τήν Ἀκολουθία τῆς Λαμπρῆς καί τοῦ Ἑσπερινοῦ της Ἀγάπης.

Στό τέλος τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἑσπερινοῦ, Κλῆρος καί Λαός, ἀντήλλαξαν ἀσπασμούς καί εὐχές συγχωρήσεως, ἀφοῦ πρῶτα γονάτισαν εὐλαβικά μπροστά στήν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ μας, λαμβάνοντας τήν εὐχή καί τήν συγχώρεση τοῦ Ποιμενάρχη μας, ἀσπαζόμενοι τόν τίμιο Σταυρόν καί τήν ἁγία δεξιά του.

 

                                                                                                                  + π.Ι.Σ.

ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΑΓΙΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΑΓΙΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

 

«ερόαθλε μάρτυς ψίστου, Λάζαρε, κατασβέσας καμίνου τό πρ αμάτων ροας, τν τιμίων σου σχάτοις ν τος τεσιν, ς Μαντινείας φς λαμπρόν, καί Τριπόλεως φανόν, πέρφωτον σέ τιμμεν, καί κζητομεν σήν χάριν, ο ν πυρί παθν καιόμενοι».

 

Στόν Μητροπολιτικό ερό Ναό γίου Βασιλείου Τριπόλεως, τελέσθηκε τήν Τετάρτη 22α Φεβρουαρίου 2017 ερά γρυπνία, πί τ μνήμ το γίου, νδόξου νέου ερομάρτυρος Λαζάρου, το ν Τριπόλει μαρτυρήσαντος.

Τήν ερά γρυπνία τέλεσε Πανοσιολογιώτατος ρχιμανδρίτης π. Γερμανός Μίχος, πλαισιούμενος ἐκ τοῦ Αἴδ. Ἱερέως  π. Κωωσταντίνου  Παπαθεοδώρου.

Στήν ς νω ερά γρυπνία συμμετεχε πλθος νοριτν, ελαβν καί φιλεόρτων Χριστιανν, πού προσλθαν στήν ερά ατή γρυπνία, τιμντες τόν γιον τς κκλησίας μας.

 

Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΟΪΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΛΑΖΑΡΟΣ Ο ΤΡΙΠΟΛΙΤΗΣ

 

πρώτη γραπτή ναφορά, πού χομε γιά τό μαρτύριο το γίου Νεοϊερομάρτυρος Λαζάρου, εναι ατή το π. ριθμ 797 κώδικα τς . Μονς Βατοπαιδίου, πού διασζει τήν κολουθία καί τό Συναξάριο το γίου.

Εναι γνωστό σέ λους μας, πς στερα πό τήν πτώση τς Κωνσταντινουπόλεως πικρή σκλαβιά πλάκωσε τή Ρωμηοσύνη. Ο πιπτώσεις εναι γνωστές σέ κάθε τομέα τς ζως το δουλωμένου Γένους. λόκληρους αἰῶνες δουλείας σφάδαζε λληνας κάτω πό τόν θωμανικό ζυγό, μέ ποδεκατισμούς καί πολέμους, μέ παιδομαζώματα καί αχμαλωσίες, μέ μετακινήσεις πληθυσμν καί ξισλαμισμούς.

λλά λλάδα, μέσα π’ λα ατά, γνωρίζει μιά μεγάλη δόξα, τή δόξα τν Νεομαρτύρων, ο ποοι ξύψωσαν τήν πίστη τν ρθοδόξων, προσφέροντας τή ζωή τους πέρ τν ερν καί σίων. Παρά τήν πίσημη ναγνώριση συνυπάρξεως Χριστιανν καί Μωαμεθανν πό τούς Σουλτάνους καί πό ατό κόμα τό Κοράνιο, στήν πραγματικότητα πρξε καθημερινά σκληρός διωγμός κατά τν ποδούλων Χριστιανν.

Ο Τορκοι κάθε Χριστιανό πού εχε καταδικασθε κόμα καί σέ θάνατο γιά ποιοδήποτε γκλημα μποροσαν νά τόν παλλάξουν μόνο ταν προσερχόταν στόν σλαμισμό. Χιλιάδες ναδείχθηκαν ο Νεομάρτυρες στήν Τουρκοκρατία. Φυλακίσθηκαν, κρεμάστηκαν, κάηκαν, κατατεμαχίστηκαν, καρατομήθηκαν, γδάρθηκαν σάν ζντα σφάγια, φησαν τήν τελευταία τους πνοή μέσα σέ πολυόδυνα βάσανα στίς σκοτεινές φυλακές, λλά δέν ξόμωσαν, δέν ρνήθηκαν τόν Χριστόν καί τήν λλάδα.

να τέτοιο μυρίπνο νθος, πού προστέθηκε στό στφος τν Νεομαρτύρτων τς ρκαδίας καί στή χορεία τν δεκαεπτά γίων της, εναι καί γιος Νεοϊερομάρτυς Λάζαρος. Ποιός πράγματι μένει συγκίνητος, ταν ναλογισθε τόν βίο του; Συγκλόνισε τήν πόλη λόκληρη μέ τόν νθουσιασμό του, τήν γνότητα τν ασθημάτων του καί τή φλογερή πίστη του, τήν αταπάρνηση καί τή θυσία του.

ταν ερεύς, χοντας διαίτερη πατρίδα του τήν Τρίπολη.

Ο εσεβες γονες του, Νικόλαος καί λεξάνδρα, τόν μεγάλωσαν μέ νουθεσία καί παιδεία Κυρίου, δηγώντας τον σέ τέλεια μέτρα ρετς. ταν χειροτονήθηκε ερεύς, κείνους πού ζοσαν μέ εσέβεια τούς δίδασκε, τούς δέ λλους τούς νουθετοσε νά μήν δικον τούς πτωχούς. Κάποιος πού ζοσε στήν δια τήν πόλη τς Τριπόλεως, νόματι Σέλετος, διέπραττε καθημερινά δικίες. Ατόν τόν Σέλετο, ερεύς καί πράγματι ερός Λάζαρος συνεχς συμβούλευε νά μήν δικε τούς λλους.

ταν Σέλετος καταδικάστηκε σέ θάνατο γιά τίς δικίες πού εχε κάνει, ρνήθηκε τόν Χριστό γιά νά γλιτώσει. Τότε, γινόμενος μωαμεθανός καί διαφεύγοντας τόν κίνδυνο, μαζί μέ λλους Τούρκους θέλησε νά πείσει τόν γιο Λάζαρο νά ξομώσει καί ατός. Τόν συκοφάντησαν πολλές φορές καί τόν δήγησαν στό δικαστήριο, λέγοντάς του πώς, ν λλαξοπιστήσει, θά το δώσουν πολλά γαθά, λλις θά τόν θανατώσουν.

γιος ρνήθηκε τήν νίερη προσφορά τν πίστων, ο ποοι ποφάσισαν νά βασανιστε μέ πολλά μαρτύρια, κοινά γιά τούς περισσότερους Νεομάρτυρες, πως μαστιγώματα, στρεβλώσεις τν κρων, ποκοπή μελν, κακώσεις καί λλα πολλά. Τέλος, βλέποντας τό νυποχώρητο το Μάρτυρος, τόν ριξαν στή φωτιά, μέσα στήν ποία γιος παρέδωσε τήν μακαρία ψυχή του προσευχόμενος.

ξιοσημείωτο εναι τό γεγονός πώς μητέρα του τόν στήριζε λέγοντάς του νά πομείνει τήν προσωρινή τιμωρία τς φωτις, στε νά κληρονομήσει τήν αώνια Βασιλεία καί νά χαίρεται μαζί μέ τούς λλους Μάρτυρες, γγέλους, ρχαγγέλους, Προφτες καί λους τους γίους.

Κατ’ ατό τόν τρόπο, τελειώθηκε γιος Νεοϊερομάρτυς Λάζαρος, ο δέ παριστάμενοι, πιστοί καί πιστοι, κπληκτοι καί μέ φόβο βεβαίωσαν πώς φς ξ ορανο σκεπε τόν τόπο το μαρτυρίου γιά τρες συνεχόμενες μέρες. Κατόπιν, κάποιοι εσεβες χριστιανοί περισυνέλεξαν τά λείψανα καί τήν κόνιν το γίου, τά ποα θεράπευαν κείνους πού τόν πικαλονταν μέ πίστη.

γιος, θέλοντας νά διαφυλάξει τήν εγένεια τς χριστιανικς μας πίστεως, καταφρόνησε πλοτο, δόξα, δονές καί κάθε λλη σωματική πόλαυση καί παρέδωσε πρόθυμα τόν αυτό του στόν θάνατο. Διδαχθείς πό τόν Κύριο μν ησο Χριστό τήν νόθευτη ταπείνωση καί τήν ελικριν μετριοφροσύνη, δίδασκε τούς λλους μέ τό παράδειγμα τς πράξεώς του καί μέ τή σεβάσμια καί ερή παρουσία του.

Χωρίς πιτηδευμένα λόγια σοφίας, δηγοσε τούς πολλούς στήν πηγή τς σοφίας, χωρίς ρητορία προέτρεπε τούς λλους νά βρον τόν ρχηγό τς γνώσεως, τήν ατία παντός γαθο, Ατόν πού χαρίζει τήν ληθινή ζωή. Κατεύθυνε τούς γύρω του νά ντοπίσουν τόν ληθινό θησαυρό, τίς ντολές το Εαγγελίου, καί νά στρέψουν κε τήν καρδιά τους, ποστρεφόμενοι τίς πρόσκαιρες δονές, τόν μάταιο καί φθειρόμενο πλοτο.

γινε, λοιπόν, γιος λαμπάδα ναμμένη καί κοίμητο φς, δηγώντας λους στήν λήθεια. ζησε στήν φάνεια, πού πιμελς πιδίωξε, γιατί γεύθηκε τήν μεγάλη παρρησία πού δημιουργε ατή στόν Θεό.

γιος Λάζαρος μαρτύρησε, γιατί ντιστάθηκε στήν παραβίαση τν νόμων το Θεο. γινε ατία δόξας καί καύχησης τς ρθόδοξης νατολικς κκλησίας μας γιά τήν ποδειγματική του νδρεία καί σταθερότητα, δίνοντας θάρρος καί λπίδα στούς χριστιανούς τν δύσκολων κείνων χρόνων, πού γιναν μάρτυρες τν θαυμάτων του καί τς πρός Θεόν παρρησίας του.

νακαινίζει τήν καρδία μας νέος ατός Μάρτυρας, πιβεβαιώνει τό κήρυγμα τν γίων ποστόλων καί σφραγίζει λη τήν ρθόδοξη πίστη μέ τά πολλά βασανιστήρια, που πέφερε, καί μέ τόν μαρτυρικό του θάνατο.

γιος Λάζαρος ταν νθρωπος πού πάντησε θετικά στή θεία κκληση γιά γάπη. φιερώθηκε πλήρως στόν Θεό, διακόνησε τόν συνάνθρωπο, πηρέτησε τήν μεταμόρφωση το κόσμου. Ζωή γιά τόν γιο Λάζαρο εναι θάνατος γιά τόν συνάνθρωπο. Μέ τά ργα του διαψεύδει τή λογική το γωκεντρικο νθρώπου.

γωκεντρικός νθρωπος νομίζει τι ταν δίνει πτωχεύει, γιος δείχνει τι νθρωπος πλουτίζει ταν προσφέρει στούς λλους. γιος προσφέρει γάπη σέ λους τους νθρώπους, χωρίς καμία πολύτως διάκριση. Κάθε νθρωπος εναι πλησίον, κόμη καί ατός κατήγορός του. γιος Λάζαρος εναι φίλος του Θεο, πού κατανόησε τόν θεο λόγο καί τόν φαρμόζει λεύθερα, χωρίς κανένα ξαναγκασμό.

Στήν ποχή μας, ποχή τς βίας καί τς ποξένωσης, το τομικισμο καί τς μαζικοποίησης, σέ ναν κόσμο πού σέ λλους στερε τό ψωμί, σέ λλους τήν λευθερία καί σέ λλους τό νόημα τς ζως, μόνη λπίδα του παραμένουν ο γιοι, ο κεκρυμένοι Δίκαιοι το Εαγγελίου, ο ποοι μυστικά καί θόρυβα σζουν τόν κόσμο, γιατί κλείνουν στήν καρδιά τους τό μυστικό τς ναγέννησης λων τν νθρώπων καί χουν τήν δύναμη πού θά θεμελιώσει πιτέλους τήν λήθεια στόν κόσμο.

ς παρακαλέσουμε, λοιπόν, καί τόν γιο Νεοϊερομάρτυρα Λάζαρο νά μς ξιώσει λους σους τιμμε τήν μνήμη του τς χάριτος το Κυρίου καί τς πολαύσεως τν ρρήτων γαθν τς ορανίας Βασιλείας Του. μήν.

                                                                                                                      + π. Ι.Σ.

 

ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ


ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ

 

«Μεγάλα τά τῆς πίστεως κατορθώματα! ἐν τῇ πηγῇ τῆς φλογός, ὡς ἐπί ὕδατος ἀναπαύσεως, ὁ ἅγιος Μάρτυς Θεόδωρος ἠγάλλετο· πυρί γάρ ὁλοκαυτωθείς, ὡς ἄρτος ἡδύς, τῇ Τριάδι προσήνεκται. Ταῖς αὐτοῦ ἱκεσίαις, Χριστέ ὁ Θεός, σῶσον τάς ψυχάς ἡμῶν».

 

Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθηκε καί φέτος ἡ ἑορτή τοῦ ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος στό ὁμώνυμο Ἐξωκκλήσιο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως, στόν λόφο ἄνω τῆς Τριπόλεως.

Ὁ Ἱερός Ναός εἶχε ἀνεγερθεῖ ὑπό τήν μέριμνα τοῦ Πολεμάρχου καί Ἐλευθερωτῆ τοῦ Γένους μας Θεοδώρου τοῦ Κολοκοτρώνη. Στόν λόφο αὐτό φιλοξενεῖται καί ἡ ἱστορική θέση τοῦ «καθίσματος» τοῦ Θεοδώρου Κολοκοτρώνη.

Τό Σάββατο 4 Μαρτίου 2017 τελέσθηκε Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, πλαισιωμένου ἐκ τῶν Ἐφημερίων του Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.

Συμμετέχοντες στήν ἱερά Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἦταν τόσο ὁ Πρόεδρος τοῦ Κυνηγετικοῦ Συλλόγου Τριπόλεως ὅσο καί τό Δ/Σ τοῦ Συλλόγου, μιᾶς καί ὑπό τήν ἐποπτεία τοῦ Συλλόγου τυγχάνει ὁ Ἱερός Ναός, καθώς καί πλῆθος κόσμου,    Ἀρχόντων τῆς Πόλεως καί τοῦ Νομοῦ,  Τριπολιτῶν καί φίλων τοῦ Συλλόγου.

Μετά τό πέρας τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἑσπερινοῦ προσφέρθηκαν νηστήσιμα γλυκίσματα καί ἐδέσματα πρός ὅλους, μέ μέριμνα τοῦ κυνηγετικοῦ Συλλόγου Τριπόλεως.

Τήν ἑπομένη, Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, τή Θεία Λειτουργία καί τήν Ἀκολουθία τῆς Ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων Εἰκόνων στόν ὡς ἄνω Ἱερό Ναό θά τελέσει ὁ Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Τριπόλεως Ἀρχιμ. Βενέδικτος Καρύδης.

 

Τί σημαίνει ὅταν λέμε ὅτι ἑορτάζομε τό διά κολλύβων θαῦμα τοῦ ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος

Γνωρίζουμε ἀπό τήν ἐκκλησιαστική μας παράδοση, ὅτι ὁ Ἰουλιανός ὁ Παραβάτης (3ος μέ 4ος αἰῶνας), γνωρίζοντας ὅτι οἱ Χριστιανοί καθαρίζονται μέ τή νηστεία κατά τήν πρώτη ἑβδομάδα τῆς ἁγίας Σαρακοστῆς (καθαρά ἑβδομάδα), θέλησε νά τούς μολύνει καί νά μήν ἐπιτευχθεῖ ἐκ μέρους τους ὁ σκοπός τῆς νηστείας, πού ἔκαναν. Ἀποφάσισε, λοιπόν, καί διέταξε ὥστε κρυφά ὅλες οἱ τροφές στήν ἀγορά νά ραντισθοῦν μέ αἵματα εἰδωλολατρικῶν θυσιῶν, μέ μόνο σκοπό τήν μίανση τῶν τροφῶν τῶν Χριστιανῶν τῆς περιοχῆς ἐκείνης. Ὅμως, ὁ πανάγαθος Θεός, μέ τήν μοναδική Του δύναμη καί μέ τήν θεία ἐνέργειά Του, ἐφρόντισε ὥστε νά φανεῖ στόν ὕπνο τοῦ τότε Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Εὐδοξίου ὁ Μάρτυρας Θεόδωρος καί νά φανερώσει τή δολιοφθορά, πού εἶχε πράξει ὁ Ἰουλιανός ὁ Παραβάτης. Παρήγγειλε ὁ Ἅγιος, μέσῳ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Εὐδοξίου, νά ἐνημερωθοῦν ὅλοι οἱ Χριστιανοί καί νά μήν ἀγοράσουν τρόφιμα ἀπό τήν ἀγορά, ἀλλά νά ἀναπληρώσουν τήν τροφή τους βράζοντας σιτάρι καί νά φᾶνε μόνο ἀπό αὐτό, τά λεγόμενα κόλλυβα, ὅπως τά ἔλεγαν στά Εὐχάϊτα. Ἔτσι καί ἔγινε. Οἱ Χριστιανοί ἐνημερώθηκαν καί ὁ ἄδικος στόχος τοῦ εἰδωλολάτρη αὐτοκράτορα Ἰουλιανοῦ ματαιώθηκε. Τό δέ Σάββατο, ὁ εὐσεβής λαός, πού διαφυλάχθηκε ἀμόλυντος κατά τήν καθαρά ἑβδομάδα, ἀπέδωσε εὐχαριστίες στόν Μάρτυρα ἅγιο Θεόδωρο. Ἀπό τότε μέχρι καί σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τελεῖ κάθε ἔτος τήν ἀνάμνηση αὐτοῦ τοῦ γεγονότος, πρός δόξαν Θεοῦ καί τιμήν τοῦ Μάρτυρα ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος.

 

Βίος ἁγίου Θεοδώρου Τύρωνος.

Ὁ ἅγιος Θεόδωρος ὁ Τήρων καταγόταν ἀπό τό χωριό Ἀμάσεια στή Μαύρη Θάλασσα, πού ὀνομαζόταν Χουμιαλά, καί ἔζησε κατά τούς χρόνους τῶν αὐτοκρατόρων Μαξιμιανοῦ (286-305 μ.Χ.), Γαλερίου (305-311 μ.Χ.) καί Μαξιμίνου (305-312 μ.Χ.). Ὀνομάζεται Τήρων, διότι κατετάγη στό στράτευμα τῶν Τηρώνων, δηλαδή τῶν νεοσυλλέκτων, διοικούμενο ὑπό τοῦ πραιποσίτου Βρίγκα.

Διαβλήθηκε στόν πραιπόσιτο ὡς Χριστιανός καί ἐκκλήθηκε σέ ἐξέταση. Ἐκεῖ ὁμολόγησε τήν πίστη του στόν Χριστό χωρίς δισταγμό. Ὁ διοικητής Βρίγκας δέν θέλησε νά προχωρήσει στή σύλληψη καί τιμωρία τοῦ ἁγίου Θεοδώρου, ἀλλά τόν ἄφησε νά σκεφτεῖ καί νά τοῦ ἀπαντήσει ἀργότερα. Πίστευε ὅτι ὁ Θεόδωρος θά ἄλλαζε καί θά θυσίαζε στά εἴδωλα. Ὁ Μεγαλομάρτυς ὄχι μόνο παρέμεινε σταθερός στήν πίστη του, ἀλλά ἔκαψε καί τόν ναό τῆς μητέρας τῶν θεῶν Ρέας μετά τοῦ εἰδώλου αὐτῆς. Ἀμέσως τότε συνελήφθη καί ρίχτηκε ἀπό τούς εἰδωλολάτρες σέ πυρακτωμένη κάμινο, ὅπου καί τελειώθηκε μαρτυρικά.

Ἡ σύναξη τοῦ ἁγίου Μεγαλομάρτυρα Θεοδώρου τοῦ Τήρωνος ἐτελεῖτο στό ἁγιώτατο Μαρτύριό του, τό ὁποῖο βρισκόταν στήν περιοχή τοῦ Φωρακίου ἤ Σφωρακίου, τό Σάββατο τῆς Α' ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν, δηλαδή τήν ἡμέρα πού ὁ Ἅγιος ἔκανε τό θαῦμα τῶν κολλύβων, σῴζοντας τόν ὀρθόδοξο λαό ἀπό τά μιασμένα εἰδωλόθυτα, τά ὁποῖα ἐπρόκειτο ἀπό ἄγνοια νά φάει.

Στήν ἁγιογραφία, ὁ ἅγιος Θεόδωρος ὁ Τήρων ἐμφανίζεται σέ τεσσάρων εἰδῶν μορφές. Εἴτε μόνος μέ στρατιωτική στολή, εἴτε ἀντιμετωπίζοντας ἕνα φίδι - δράκο καί μαζί μέ τόν ἅγιο Θεόδωρο τόν Στρατηλάτη ὄρθιοι ἤ πάνω σέ ἄλογα. Πάντα φέρει στρατιωτική στολή.

                                                                                      +π .Ι.Σ.

ἡ δεύτερη Ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Θεοτόκου στόν περικαλέστατο Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό Ἁγίου Βασιλείου τῆς Τριπόλεως τήν Παρασκευή 3η Μαρτίου 2017.




Β ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΩΝ

 

Μέ πλῆθος κόσμου, μαθητές, νέους καί ἐργαζόμενους, τελέστηκε καί φέτος ἡ δεύτερη Ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Θεοτόκου στόν περικαλέστατο Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό Ἁγίου Βασιλείου τῆς Τριπόλεως τήν Παρασκευή 3η Μαρτίου 2017.

 Ἡ πρωτοβουλία τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, βρίσκει ἀντίκρισμα καί χαίρει τῆς πλήρους ἀποδοχῆς τῶν νέων ἀλλά καί τῶν ἐργαζομένων Τριπολιτῶν, οἱ ὁποῖοι δέν ἔχουν ἐλεύθερο χρόνο νά συμμετάσχουν νωρίτερα στήν πρώτη Ἀκολουθία, ἡ ὁποία τελεῖται σύμφωνα μέ τό πρόγραμμα τῶν ἐνοριῶν τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως, καί ἀξιώνονται νά ἐκκλησιαστοῦν στήν Ἀκολουθία, πού τελεῖται εἰδικά γι’ αὐτούς ἀπό ὥρας 9ης μέχρι 10ης βραδινῆς.

Στή δεύτερη αὐτή Ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Θεοτόκου ἔψαλαν καί ἀπέδωσαν περίφημα τούς ὕμνους πρός τήν Θεοτόκο ἡ Μικτή Χορωδία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, πού ἀπαρτίζεται ἀπό νέους καί νέες, ὑπό τήν καθοδήγηση καί τήν ἐπιμέλεια τοῦ Χοράρχου αὐτῆς καί Πρωτοψάλτου τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ κ. Βασιλείου Γεωργαρᾶ.

Ἡ δεύτερη Ἀκολουθία αὐτή θά τελεσθεῖ τήν ἴδια ὥρα καί τίς ἑπόμενες Παρασκευές.

                                                                                                                                                     + π.Ι.Σ.