Ιερός Μητροπολιτιικός Ναός Αγίου Βασιλείου Τριπόλεως

Η Ακολουθία του Επιταφίου στήν Τρίπολη




 εὐσχήμων Ἰωσήφ, ἀπὸ τοῦ ξύλου καθελὼν τὸ ἄχραντόν σου Σῶμα, σινδόνι καθαρᾷ, εἱλήσας καὶ ἀρώμασιν, ἐν μνήματι καινῷ κηδεύσας ἀπέθετο».

 

«Τῇ δὲ ἐπαύριον, ἥτις ἐστὶ μετὰ τὴν Παρασκευήν, συνήχθησαν οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι πρὸς Πιλᾶτον λέγοντες· Κύριε,ἐμνήσθημεν ὅτι ἐκεῖνος  πλάνος εἶπεν ἔτι ζῶν, μετὰ τρεῖς ἡμέρας ἐγείρομαι. Κέλευσον οὖν ἀσφαλισθῆναι τὸν τάφον ἕως τῆς τρίτης ἡμέρας, μήποτε ἐλθόντες οἱ Μαθηταὶ αὐτοῦ νυκτὸς κλέψωσιν αὐτὸν καὶ εἴπωσι τῷ λαῷ, ἠγέρθη ἀπὸ τῶν νεκρῶν· καὶἔσται  ἐσχάτη πλάνη χείρων τῆς πρώτης. Ἔφη αὐτοῖς  Πιλᾶτος· Ἔχετε κουστωδίαν· ὑπάγετε ἀσφαλίσασθε ὡς οἴδατε. Οἱ δὲπορευθέντες ἠσφαλίσαντο τὸν τάφον σφραγίσαντες τὸν λίθον μετὰ τῆς κουστωδίας».

 

Τήν Μεγάλη Παρασκευή ἑσπέρας 26η Ἀπριλίου 2019,  Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, προεξῆρχε καί τέλεσε τήν Ἀκολουθία καί τήν Λιτανεία τοῦ Ἐπιταφίου, στόν Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως, παρουσίᾳ Κλήρου, Λαοῦ καί τῶν  Ἀρχόντων .

 

πΙΣ

φωτό ΧΑΜπίτας

 


Η Ακολουθία των Αγίων Παθών στην Τρίπολη



O Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, τό σπέρας τς Μ. Πέμπτης 25 πριλίου 2019, χοροστάτησε στήν κολουθία το ρθρoυ τς Μ. Παρασκευς (κολουθία γίων Παθν) στόν Μητροπολιτικό ερό Ναό γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

 

«ξηγόρασας μς, κ τς κατάρας το νόμου, τ τιμί Σου Αματι· τ Σταυρ προσηλωθείς, κα τλόγχ κεντηθείς, τν θανασίαν πήγασας νθρώποις·  Σωτρ μν δόξα Σοι».

 

 φο νέτειλεν  κγ΄ Μαρτίου, μέρα τς βδομάδος Παρασκευή, ποστέλλεται  ησος π τοΚαϊάφα πρς τν τότε μεμόνα τς ουδαίας Πόντιον Πιλάτον τ νομα· στις πολυτρόπως νακρίνας Ατόν, κα παξ κα δς μολογήσας θον, πρς εχαρίστησιν πειτα τν ουδαίων, ψηφίζει θάνατον κατ' Ατο· κα φραγγελώσας ς δολον φυγάδα τν Δεσπότην το παντός, παρέδωκε ες τ σταυρωθναι.

 ντεθεν  ησος, παραδοθες ες τος στρατιώτας, γυμνοται τ μάτια Ατονδύεται χλαμύδα κοκκίνην, στεφανοται κάνθαις, σκηπτροφορε κάλαμον, προσκυνεται χλευαστικς, μπτύεται, κρούεται κατ το προσώπου κα τς κεφαλς. Ετα νδυθες πάλιν τ αυτο μάτια κα βαστάζων τν Σταυρόν,ρχεται ες τν Γολγοθ, τόπον τς καταδίκης, κα κε περ ραν γ΄ τς μέρας σταυροται μεταξ δύο ληστν, βλασφημεται π τν παραπορευομένων, μυκτηρίζεται π τν ρχιερέων, ποτίζεται π τν στρατιωτν ξος μεμιγμένον μετ χολς. Περ δ τν θ΄ ρα, κράξας φων μεγάλ κα επών· Τετέλεσται,κπνέει « μνς το Θεο αρων τν μαρτίαν το κόσμου», καθ' ν ραν πανσελήνου οσης τς μέρας,σφάζετο κατ τν νόμον  πασχάλιος μνός,  ες τύπον Ατο διαταχθες τος ουδαίοις πρ 1043 τν.

Τν Δεσποτικν τοτον θάνατον κα  ψυχος κτίσις πενθοσα τρέμει κα λλοιοται π το φόβου· λλ' Δημιουργς τς κτίσεως, κα νεκρς δη ν, λογχίζεται προσέτι κα τν κήρατον πλευράν, κα ρέει ξ ατς αμα κα δωρ.

Τέλος, περ τν δύσιν το λίου, ρχεται ωσφ  π ριμαθαίας κα Νικόδημος μετ' ατομφότεροι μαθητα το ησο κεκρυμμένοι, ποκαθηλοσιν π το Σταυρο τ πανάγιον το Διδασκάλου Σμα, ρωματίζουσιν ατό, ντυλίσσουσιν ες σινδόνα καθαράν, κα θάψαντες ατ ν μνημεί κεν, προσκυλίουσινπ τ στόμιον ατο λίθον μέγαν. Τατα τ φρικτ κα σωτήρια Πάθη το Κυρίου μν ησο Χριστοῦ πιτελομεν σήμερον κα ες νάμνησιν ατν παρελάβομεν, ξ ποστολικς διαταγς, τν τς Παρασκευς νηστείαν.

 

 

 

 

π.Ἰ.Σ.

Φωτογραφίες Χ. Α. Μπίτα




Η Ακολουθία των Μ. Ωρών και της Αποκαθηλώσεως στην Τρίπολη





« εσχμων ωσφ, π το ξλου καθελν τ χραντν σου Σμα, σινδνι καθαρ, ελσας κα ρμασιν, ν μνματι καιν κηδεσας πθετο».

 

«Τ δ παριον, τις στ μετ τν Παρασκευν, συνχθησαν ο ρχιερες κα οΦαρισαοι πρς Πιλτον λγοντες· Κριε, μνσθημεν τι κενος  πλνος επεν τι ζν, μεττρες μρας γερομαι. Κλευσον ον σφαλισθναι τν τφον ως τς τρτης μρας, μποτελθντες ο Μαθητα ατο νυκτς κλψωσιν ατν κα επωσι τ λαγρθη π τν νεκρν· κα σται  σχτη πλνη χερων τς πρτης. φη ατος  Πιλτος· χετε κουστωδαν· πγετε σφαλσασθε ς οδατε. Ο δ πορευθντες σφαλσαντο τν τφον σφραγσαντες τν λθον μετ τς κουστωδας».

 

Τήν Μεγάλη Παρασκευή 26η πριλίου 2019,  Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, προεξρχε καί τέλεσε παρουσί Κλήρου, Λαο καί τν ρχόντων τς Τριπόλεως τήν κολουθία τν Μεγάλων Βασιλικῶν ρν καί τς ποκαθηλώσεως στόν Μητροπολιτικό . Ν. γ. Βασιλείου Τριπόλεως.

 

 

 


Μ. Δευτέρα – Ἀκολουθία Νυμφίου στήν Τρίπολη





Ὁ Σέβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαντινείας καί Κυνουρίας  κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, τό Ἑσπέρας τῆς Μ. Δευτέρας, 22 Ἀπριλίου 2019, χοροστάτησε στήν Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου τῆς  Μ. Τρίτης – Ἀκολουθία Νυμφίου, στήν Ἐνορία   Ἁγίου Τρύφωνος  Τριπόλεως.

 

Τῆ ἁγία καί μεγάλη Τρίτη

Τήν ὥραν ψυχῆ,

τοῦ τέλους ἐννοήσασα,

καί   τήν   ἐκκοπήν, τῆς συκῆς δειλιάσασα,

τό δοθέν σοι  τάλαντον,

φιλοπόνως ἔργασαι  ταλαίπωρε,

γρηγοροῦσα  καί  κράζουσα·

Μή  μείνωμεν  ἔξω τοῦ νυμφῶνος Χρίστου.

 

Τῆς τῶν δέκα παρθένων παραβολῆς   τήν ἀναμνησιν  ποιούμεθα σήμερον, ἥν ἐλαλησεν ὁ Ἰησοῦς μετά  καί ἄλλων τοιούτων παραβολῶν, ἐρχόμενος ἐπί τό  πάθος.

          Διδάσκει δέ ἡμᾶς ἡ παραβολή αὕτη, ἵνα μή τό μέγα τῆς παρθενίας  ἔργον κατορθοῦντες ἀμελῶμεν  τῶν λοιπῶν, καί μάλιστα τῆς ἐλεημοσύνης, δι' ἧς ἡ λαμπάς τῆς παρθενίας φαιδρύνεται.

 Ἐτι δέ ἴνα, τό τέλος τῆς ζωῆς ἡμῶν ἀγνοοῦντες, ὑπαρχωμεν πᾶσαν ὥραν ἕτοιμοί πρός αὐτό, ὡς αἱ φρόνιμοι παρθένοι, πρός τήν τοῦ νυμφίου ἀπάντησιν, μήποτε, αἰφνιδίως ἐλθόντος αὐτοῦ, καί κλεισθείσης  τῆς θύρας τοῦ οὐρανίου νυμφῶνος,   ἀκούσωμεν καί ἡμεῖς, ὡς αἱ μωραί, τήν φρικτήν  ἐκείνην ἀπόφασιν.

Ἀμήν λέγω ὑμῖν, οὐκ οἶδα ὑμᾶς.

 

Ὁ  Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Τεγέας κ.κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, τό Ἑσπέρας τῆς Μ. Δευτέρας 22 Ἀπριλίου 2019, χοροστάτησε στήν Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου τῆς  Μ. Τρίτης – Ἀκολουθία Νυμφίου στόν Μητροπολιτικό Ἱερό ναό Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως.

 

 

                                                                                                                                                        + π. Ι.Σ.

 

 

Ἀκολουθία Ἱεροῦ Εὐχελαίου στόν Μητροπολιτικό Ναό Τριπόλεως


 

Σήμερα Μεγάλη Τετάρτη 24η Ἀπριλίου 2019 μέ τήν συμμετοχή πλήθους εὐλαβῶν προσκυνητῶν  πού εἶχαν συρρεύσει νωρίς τό ἀπόγευμα στόν Μητροπολιτικό Ναό τῆς Τριπόλεως   τελέσθηκε τό Ἱερό Μυστήριό του Εὐχελαίου. 

Κλῆρος καί Λαός  μυρώθηκαν μέ τό ἅγιο μύρο καί ἔλαβαν τήν εὐλογία καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ, προσευχόμενοι νά ἔχουμε τήν ὑγεία τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος καί νά ἀξιωθοῦμε νά γευθοῦμε τή χαρά  τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ μας.

 

«σθενε τις ν μν;

προσκαλεσάσθω τούς πρεσβυτέρους τς κκλησίας,

καί προσευξάσθωσαν π’ ατόν λείψαντες ατόν

λαίν τνόματι το Κυρίου·

καί  εχή τς πίστεως σώσει τόν κάμνοντα,

καί γερε ατόν  Κύριος·

κν μαρτίας  πεποιηκώς,

φεθήσεται ατ»

(ακ.ε΄,14-15).

 

  Τά θεῖα Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας συστάθηκαν καί παραδόθηκαν στούς Ἀποστόλους καί δι’ αὐτῶν στήν Ἐκκλησία ἀπό τόν ἴδιο τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό.

Σκοπός τῶν ἱερῶν Μυστηρίων εἶναι ἡ μετάδοση τῆς ἁγιαστικῆς Χάρης τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στά Ὀρθόδοξα μέλη τῆς Ἐκκλησίας.

Τό ἱερό Εὐχέλαιο εἶναι ἕνα ἀπό τά ἑπτά Μυστήρια της Ἐκκλησίας μας. 

Ἡ σύσταση τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ Μυστηρίου στηρίζεται στήν ἐξουσία, πού ἔδωσε ὁ Χριστός στούς Μαθητές Του, «ὥστε θεραπεύειν πᾶσαν νόσον καί πᾶσαν μαλακίαν» καί οἱ Ἀπόστολοι, πιστοί ἐκτελεστές τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου, ἐπιστρέφοντας ἀπό τίς περιοδεῖες τους, μέ ἐνθουσιασμό ὁμολογοῦσαν: «Κύριε καί τά δαιμόνια ὑποτάσσεται ἡμῖν ἐν τῷ ὀνόματί σου».

Τό Εὐχέλαιο εἶναι τό ξεχωριστό αὐτό Μυστήριο, τό ὁποῖο τελεῖται «ἐν Ἐκκλησίᾳ ἤ ἐν οἴκῳ» γιά τήν ἴαση σωματικῶν καί ψυχικῶν ἀσθενειῶν.

 Οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι κατά τήν ἔξοδό τους γιά τόν εὐαγγελισμό τοῦ Λαοῦ τοῦ Θεοῦ, κήρυτταν μετάνοια, ἀπάλλασσαν τούς ἀνθρώπους ἀπό τή δαιμονική ἐνέργεια καί θεράπευαν τούς ἀσθενεῖς, χρίοντάς τους μέ ἔλαιον, ὅπως χαρακτηριστικά μας ἀναφέρει ὁ ἅγιος Εὐαγγελιστής Μᾶρκος: «ἐξελθόντες ἐκήρυσσον ἵνα μετανοήσωσι, καί δαιμόνια πολλά ἐξέβαλλον, καί ἤλειφον ἐλαίῳ πολλούς ἀρρώστους καί ἐθεράπευον».

Τό εὐλογημένο λάδι εἶναι βασικό στοιχεῖο τῆς χριστιανικῆς πίστεως. Τό χρησιμοποιοῦμε στό Βάπτισμα καί στό ἅγιο Μύρο, εἶναι πηγή φωτός, χρησιμοποιῆται στούς πολυελαίους τῶν Ἐκκλησιῶν μας, καθώς ἐπίσης τυγχάνει μέσο ἰάσεως στό Μυστήριο τοῦ Εὐχελαίου κ.ἄ.

Τή Μεγάλη Τετάρτη, πρίν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, τελεῖται σέ ὅλες τίς Ἐκκλησίες, τό ἱερό Εὐχέλαιο, ὅπου πλῆθος κόσμου προστρέχει γιά νά λάβει τήν εὐλογία τοῦ Μυστηρίου καί νά ζητήσει ἄφεση ἁμαρτιῶν.

 Τήν πρώτη ἀναφορά περί τοῦ Μυστηρίου αὐτοῦ τήν ἀναγινώσκουμε στήν ἐπιστολή τοῦ Ἰακώβου τοῦ Ἀλδεφόθεου: «Ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τούς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας, καί προσευξάσθωσαν ἐπ’ αὐτόν ἀλείψαντες αὐτόν ἐλαίῳ ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ Κυρίου· καί ἡ εὐχή τῆς πίστεως σώσει τόν κάμνοντα, καί ἐγερεῖ αὐτόν ὁ Κύριος· κἄν ἁμαρτίας ᾖ πεποιηκώς, ἀφεθήσεται αὐτῷ».

Δηλαδή, αὐτό σημαίνει ὅτι, ἄν εἶναι κάποιος ἀπό ἐμᾶς ἄρρωστος, καί ὄχι μόνο, πρέπει νά προσκαλέσει τούς Ἱερεῖς τῆς Ἐκκλησίας νά προσευχηθοῦν γι’ αὐτόν καί νά τόν ἐπαλείψουν μέ λάδι, ἐπικαλούμενοι τό ὄνομα τοῦ Κυρίου. Καί ἔτσι, ἡ προσευχή πού γίνεται μέ πίστη θά σώσει καί θά βοηθήσει τόν ἄρρωστο καί τότε ὁ Κύριός μας θά τόν ἐξαναστήσει ἀπό κλίνης ὀδυνηρᾶς, καί ἄν αὐτός ἔχει ἁμαρτίες θά τοῦ τίς συγχωρήσει.

Κατανοοῦμε ὅτι σκοπός τοῦ ἱεροῦ Μυστηρίου τοῦ Εὐχελαίου εἶναι ἡ ἴαση τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς νόσου, προϋποθέτοντας τήν πίστη ἑκάστου, ὁ ὁποῖος θά συμμετάσχει στό Μυστήριο.

Κανονικά, ἡ τέλεση τοῦ Μυστηρίου γίνεται ἀπό ἑπτά Ἱερεῖς, ὅσα καί τά εὐαγγελικά ἀναγνώσματα, ἀλλά καί οἱ εὐχές πού διαβάζονται. Τό Εὐχέλαιο τελεῖται γιά τή ψυχή καί τό σῶμα κάθε ἀνθρώπου πού ἀσθενεῖ. Σέ ἀσθενεῖς πού, ἐξ’ αἰτίας σοβαρῆς ἀσθένειας, εἶναι ἀνίκανοι νά ἐκφράσουν καί νά ὁμολογήσουν τίς ἁμαρτίες τους στόν Ἱερέα - Πνευματικό, εἶναι ἀποδεκτό ὅτι συγχωροῦνται οἱ ἁμαρτίες μέ τό Μυστήριο τοῦ Εὐχελαίου.

Τό ἱερό Εὐχέλαιο, ἀλλά καί τά ἄλλα ἕξι ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, εἶναι τά μόνα θεραπευτικά μέσα, γιά νά βρεῖ ὁ κάθε χριστιανός τή θεραπεία του. Εἶναι ἡ ὁδός, πού μᾶς ὁδηγεῖ στό πανάγιο Πνεῦμα. Εἶναι ὁ μόνος δρόμος, γιά νά φτάσουμε στόν ἁγιασμό καί στήν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας. Γι’ αὐτό, ἄς πλησιάζουμε μέ πίστη τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί ἄς ζητήσουμε τό ἔλεος τῆς φιλανθρωπίας Του, προσευχόμενοι νά ἔχουμε τήν ὑγεία τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος καί νά ἀξιωθοῦμε νά γευθοῦμε τή χαρά τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ μας. 

 

πΙΣ